Nooit gingen zoveel Belgen op cruise als in 2024: MSC Cruises bevestigt de nieuwste CLIA cijfers voor de Belgische markt

  • MSC Cruises, cruise-marktleider in België, reageert op de bekendmaking van de officiële CLIA 2024-cijfers (Cruise Lines International Association): “2024 was het meest succesvolle jaar ooit, en de stijgende trend zet zich voort in 2025”
  • De maximale vakantiebeleving en de scherpe prijzen zijn de grootste troeven waarom steeds meer reizigers kiezen voor deze vakantieformule
  • Enkele belangrijke trends te bespeuren: een steeds jonger publiek, met meer families en jongeren, zowel als een stijgende vraag naar comfort en luxe.

Brussel – 15 mei 2025 –“2024 was ons beste jaar ooit,” zei Frank Van den Steen, Country Manager Benelux MSC Cruises. “Tienduizenden Belgen gingen in 2024 met MSC Cruises op reis, een stijging van 13% reizigers ten opzichte van ons vorige recordjaar, 2023.”

Wereldwijde aanhoudende groei

De zopas geofficialiseerde CLIA 2024-cijfers bevestigen de trend. De wereldwijde cruise-industrie zit stevig in de lift. Na een tijdelijke terugval tijdens de coronapandemie, tonen recente cijfers een duidelijke heropleving én groei. In 2023 gingen wereldwijd 31,7 miljoen passagiers aan boord van een cruiseschip, tegenover 29,7 miljoen in 2019. Die stijging zet zich nu door met 34,6 miljoen reizigers in 2024, en zal nog verder oplopen tot een verwachte 42 miljoen in 2028.

Europa vaart mee op het succes, met 8,4 miljoen passagiers in 2024, een lichte stijging ten opzichte van 8,2 miljoen in 2023. In België kent de markt een opvallende toename: van 66.000 passagiers in 2019 naar 83.000 in 2023 en 93.000 in 2024.

Deze stijgingen worden ook bij MSC Cruises opgetekend, waardoor MSC Cruises haar leiderspositie in België verder verstevigt: meer dan de helft van alle Belgen die op cruise gaan doen dat met MSC Cruises.

Cruises als ‘value for money’

Volgens Van den Steen ontdekken steeds meer reizigers het unieke karakter van cruisevakanties. “Een cruise combineert in 1 pakket de ontdekking van nieuwe bestemmingen met kwalitatieve vakantiebeleving aan boord. Daarbij spelen ook gastronomie, comfort, wellness, animatie voor jong en oud en entertainment van topniveau een belangrijke rol. Die maximale inclusiviteit in 1 pakket zorgt voor een uitzonderlijke prijs-kwaliteitsverhouding, wat meteen de belangrijkste troef is.”

Verjonging en een stijgende vraag naar comfort

“In 2024 zien we een stijging van 14% in het aantal jonge gezinnen, zowel als een algemene daling van de gemiddelde leeftijd. Voor MSC Cruises bedraagt die 46 jaar.", merkt Frank Van den Steen op. “Dit is logisch, gezien ons familie-vriendelijk aanbod aan boord. Vooral de nieuwste schepen zijn voor families bijzonder in trek wegens het nog uitgebreidere aanbod aan faciliteiten voor kinderen en jongeren”

Een andere opvallende trend in onze boekingen is een verschuiving van binnenkajuiten en kajuiten met zeezicht naar de balkonkajuiten. 71% van onze passagiers kiezen voor het genot van een privébalkon, waar ze in alle rust van de omgeving kunnen genieten, sluit ook aan bij de groeiende vraag naar nog hoogwaardigere reisbelevingen.

Belgische reizigers zijn – meer dan andere nationaliteiten – bereid meer te betalen voor hun vakantie die verder gaat dan het standaard comfort. Dit verklaart ook het succes van de MSC Yacht Club. Dit ‘schip-in-een-schip’-concept is een exclusief deel van het schip, een oase van rust en comfort met haar eigen exclusief restaurant, zonneterras en zwembad, en zowaar een exclusieve 24u/24 butlerservice, met behoud van toegang tot alle voorzieningen van een groot schip.

Middellandse Zee en Caraïben topprioriteit voor MSC Cruises

De top-bestemming blijft de Middellandse Zee (west en oost), voor 53% van onze gasten. 24% kiest voor Noord-Europa, vooral wegens de populariteit van de Noorse fjorden. In het winterseizoen zijn vooral de Emiraten, de Canarische Eilanden en de Antillen in trek. Maar het zijn de Caraïben die de sterkste groei noteren, met een stijging van maar liefst 45%. Een trend die zich in 2025 sterk doorzet.

Die trend vertaalt zich in investeringen: MSC Cruises breidt zijn aanwezigheid in de Caraiben uit met het gloednieuwe vlaggenschip MSC World America en de recent geopende MSC Cruise Terminal in Miami, de grootste cruiseterminal ter wereld, met een capaciteit van 36.000 passagiers per dag.

Boekgedrag: advies blijft belangrijk

Ondanks het digitale tijdperk blijft professioneel reisadvies belangrijk. “Het merendeel van onze klanten boekt via vertrouwde reisagenten en gespecialiseerde kantoren,” stelt Van den Steen. “Het overgrote deel van de klanten boeken tussen 6 en 12 maanden voor vertrek, maar er is ook een stijging merkbaar van klanten die in tijden van economische en politieke twijfel op zoek gaan naar last-minutes.”

Vooruitblik 2025: ​ “Volle vaart vooruit”

“Voor 2025 zien we dat de stijgende trend zich doorzet” beklemtoont Frank Van den Steen. “De cijfers spreken voor zich, en we verwachten dit jaar een nieuw recordjaar met een verdere groei van 5 à 10%. waarmee we onze positie als absolute marktleider in België nog verder verstevigen”.

Over MSC Cruises

MSC Cruises, met hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, is de op twee na grootste cruisemaatschappij ter wereld en de marktleider in Europa, met een sterke en groeiende aanwezigheid in Noord-Amerika.

MSC Cruises is een wereldwijd cruisemerk met 23 moderne schepen die cruises aanbieden op vijf continenten. Gasten kunnen meer dan 100 landen over de hele wereld bezoeken en meer dan 300 bestemmingen ontdekken, terwijl ze onvergetelijke herinneringen maken en genieten van de beste gastvrijheid.

Hier vindt u meer informatie over MSC Cruises.


Voor meer informatie ​

RCA PR I Marie Piton I marie.piton@rcapr.be I +32 494 60 91 95

​MSC Cruises Benelux I Wim Willems I wim.willems@msccruises.be I +32 472 02 06 83

Share