MSC Cuises plaatst bestellingen voor twee nieuwe World Class-schepen die in Frankrijk zullen worden gebouwd door Chantiers de l’Atlantique

Parijs, Frankrijk, 19 mei 2025 – MSC Cruises heeft vandaag twee nieuwe bestellingen geplaatst voor hun wereldwijd succesvolle World Class-schepen. De overeenkomst met de Franse scheepsbouwer Chantiers de l’Atlantique brengt het totale aantal World Class-schepen in de vloot van MSC Cruises op zes. De twee nieuw bestelde schepen – voorlopig aangeduid als World Class 5 en 6 – zullen respectievelijk in 2029 en 2030 worden opgeleverd. Dit onderstreept het voortdurende engagement van het bedrijf ten aanzien van Frankrijk en de Europese scheepsbouw.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, MSC Cruises, zegt, “De bevestiging van de bestellingen voor de twee nieuwe World Class-schepen markeert een nieuwe mijlpaal in onze opmerkelijke reis in scheepsbouw in Frankrijk en de voortzetting van ons langetermijnindustrieel plan. Deze mijlpaal onderstreept onze toewijding aan het bouwen van enkele van de best presterende schepen ter wereld en het creëren van een erfenis van uitmuntendheid en innovatie in samenwerking met Chantiers de l’Atlantique – onze langdurige partner van meer dan 20 jaar. Het uiterst succesvolle World Class-platform combineert het allerbeste op het gebied van milieutechnologie met de nieuwste ontwikkelingen in gastbeleving.”
Laurent Castaing, General Manager, Chantiers de l’Atlantique voegt daaraan toe, "Wij danken MSC Cruises voor hun blijvende vertrouwen. Het is de synergie tussen de expertise van onze twee bedrijven die heeft geleid tot de ontwikkeling van deze veelbelovende World Class-serie, die de uitdagingen aangaat op het gebied van zowel passagierservaring als milieuprestaties. World Class V en VI vormen een mijlpaal in de geschiedenis van de cruise-industrie, met de beste energie-efficiëntie tot nu toe."

De nieuwe schepen zullen zich voegen bij MSC World Europa en MSC World America, samen met MSC World Asia en MSC World Atlantic, die momenteel in aanbouw zijn en respectievelijk in 2026 en 2027 in de vaart worden genomen.

De World Class-schepen behoren al tot de meest energie-efficiënte schepen die in de vaart zijn en presteren aanzienlijk beter dan de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). De nieuwe schepen zullen de hoge normen op het gebied van energie-efficiëntie, die door hun zusterschepen zijn vastgesteld, blijven handhaven. Alle World Class-schepen zijn voorbereid op het gebruik van verschillende alternatieve brandstoffen, waaronder bio- en synthetisch LNG. Bovendien zullen ze worden uitgerust met een nieuwe configuratie van de nieuwste generatie dual-fuel verbrandingsmotoren, die gebruikmaken van technologie om de methaanuitstoot verder te verminderen.

MSC World America, MSC Cruises' Second World Class Ship (Credit Ivan Sarfatti)
MSC World America, MSC Cruises' Second World Class Ship (Credit Ivan Sarfatti)

De nieuwe schepen zullen beschikken over walstroomaansluitingen om de CO₂-uitstoot in de havens te verminderen, de meest geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen volgens de richtlijnen van de IMO, nieuwe innovaties op het gebied van afvalbeheer, en een uitgebreid scala aan energie-efficiënte apparatuur aan boord. Deze systemen zijn ontworpen om het gebruik van de motoren en het energieverbruik voor hotelvoorzieningen te optimaliseren, met als doel de uitstoot verder te beperken.

Net als de andere World Class-schepen zullen de nieuwe vaartuigen moeiteloos het kenmerkende elegante Europese design van MSC Cruises combineren met comfort, om zo een ongeëvenaarde gastervaring te bieden. Dit gebeurt aan de hand van een ‘districts’-concept, waarbij faciliteiten en belevenissen zijn afgestemd op de behoeften van verschillende typen reizigers. Elk nieuw schip dat MSC Cruises bouwt, brengt iets unieks en onderscheidends met zich mee – en dat zal bij World 5 en 6 niet anders zijn.

De twee nieuwe bestellingen zijn onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering, zoals gebruikelijk is in de sector.


Bijkomende informatie

Het eerste LNG-schip van MSC Cruises, MSC World Europa, werd gelanceerd in november 2022. Het nieuwste schip in deze klasse, MSC World America, kwam in april 2025 in de vaart en opereert op de Noord-Amerikaanse cruisemarkt. Momenteel zijn er twee schepen in aanbouw bij de Chantiers de l’Atlantique scheepswerf in Saint-Nazaire, Frankrijk: MSC World Asia en MSC World Atlantic. Deze schepen zullen respectievelijk in 2026 en 2027 worden opgeleverd.

Alle World Class-schepen zijn uitgerust met dual-fuel motoren en naarmate bio- en synthetische brandstoffen op grotere schaal beschikbaar komen, zullen de emissies van de World Class-schepen van MSC Cruises verder worden verminderd.

LNG is essentieel voor de ontwikkeling van koolstofarme oplossingen in de scheepvaart, omdat opkomende technologieën zoals brandstofcellen met LNG kunnen worden aangedreven totdat bio- en synthetisch LNG met nul uitstoot op grotere schaal beschikbaar komen.

MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique zijn actief betrokken bij verschillende projecten om deze technologieën te ontwikkelen en toepasbaar te maken, in samenwerking met regelgevers, academische instellingen en de industrie.

Over MSC Cruises

MSC Cruises, met het hoofdkantoor in Genève, Zwitserland, is een particulier bedrijf en de op twee na grootste cruisemaatschappij ter wereld. Het is marktleider in Europa en heeft een sterke en groeiende aanwezigheid in Noord-Amerika.

Als wereldwijd cruisemerk met 23 moderne schepen die cruises aanbieden op vijf continenten, kunnen gasten meer dan 100 landen bezoeken en meer dan 300 bestemmingen ontdekken. Zo beleven zij onvergetelijke herinneringen en genieten zij van de beste gastvrijheid.

Voor meer informatie: www.msccruises.be

Over Chantiers de L’Atlantique

Dankzij de expertise van haar teams en haar netwerk van onderaannemers, gecombineerd met geavanceerde industriële technologie, is Chantiers de l’Atlantique een toonaangevende speler in het ontwerp, de integratie, de testing en de nauwkeurige oplevering van cruiseschepen, marineschepen, elektrische onderstations voor offshore windparken en vlootonderhoudsdiensten. Het bedrijf is een pionier in de uitdagingen van morgen. Dankzij haar onderzoek en ontwikkeling levert Chantiers de l’Atlantique schepen met de hoogste milieuprestaties, evenals apparatuur voor offshore windparken, waarmee het een belangrijke speler is in de wereldwijde energietransitie.

Meer informatie vindt u hier.


Voor meer informatie ​

RCA PR I Marie Piton I marie.piton@rcapr.be I +32 494 60 91 95

​MSC Cruises Benelux I Wim Willems I wim.willems@msccruises.be I +32 472 02 06 83

Share