MSC Cruises wil vloot in 2026 uitbreiden tot 13 schepen van de nieuwe generatie

  • Met het zopas bestelde vijfde schip in de Meraviglia-klasse heeft MSC Cruises nu in totaal vijf schepen in bestelling die op LNG varen
  • Drie schepen van MSC Cruises zijn op hetzelfde moment in aanbouw bij STX France en de bouw van de MSC Virtuosa gaat van start

Saint-Nazaire, Frankrijk, 14 juni 2018 – MSC Cruises en STX France ondertekenden vandaag een order voor de bouw van een vijfde cruiseschip uit de Meraviglia-klasse. Het schip moet in 2023 geleverd worden en zal uitgerust zijn met de nieuwe generatie bifuel-motoren die ontworpen zijn om op vloeibaar aardgas (LNG) te varen. Het schip zal ook andere innovatieve milieutechnologieën aan boord hebben, onder meer een geavanceerd systeem voor de behandeling van afvalwater dat beantwoordt aan ‘s werelds strengste regelgeving zoals de bepalingen van Resolutie MEPC.227 voor de Baltische Zee.

Steelcutting ceremony MSC Virtuosa 1 - CC Ivan Sarfatti
Steelcutting ceremony MSC Virtuosa 1 - CC Ivan Sarfatti

De aankondiging gebeurde ter gelegenheid van een unieke ceremonie op de scheepswerf van Saint-Nazaire in aanwezigheid van Bruno Le Maire, Frans minister voor Economie en Financiën. STX France en MSC Cruises vierden drie belangrijke mijlpalen in de scheepsindustrie: de Steel Cutting Ceremony van het 4de schip uit de Meraviglia-klasse waarbij MSC Cruises aankondigde dat het schip de naam MSC Virtuosa krijgt, de Coin Ceremony van de MSC Grandiosa, en de Float-out van de MSC Bellissima. Voor het eerst in de geschiedenis van Saint-Nazaire zijn er drie cruiseschepen van dezelfde rederij in aanbouw op de scheepswerf.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman bij MSC Cruises, vóór de opening van de sluizen om het droogdok te laten overstromen waar de MSC Bellissima geassembleerd werd: “Door de aankondiging van alweer een nieuwe schip, het 13de in ons 10-jarige investeringsplan, bevestigen we ons engagement van ons bedrijf om duurzaam te groeien. En terwijl ik dit zeg zijn er tegelijk drie nieuwe schepen van MSC Cruises in aanbouw. 

 “Met ons vijfde schip in de Meraviglia-klasse brengen we een nieuwe generatie geavanceerde milieutechnologie op de markt op basis van de nieuwste generatie motoren die aangedreven worden op LNG”, gaat de heer Vago verder. “Dit zal ons helpen om onze ecologische voetafdruk verder terug te dringen en vooruitgang te blijven boeken bij onze zoektocht naar continue verbetering. Het nieuwe schip vervoegt de vier andere topschepen die op LNG varen in het kader van ons globale engagement als duurzame onderneming dankzij deze en andere technologieën en oplossingen van de volgende generatie waar we heel onze vloot mee uitrusten.”

De overeenkomst om een extra Meraviglia-Plus schip te bouwen, vertegenwoordigt een bijkomende investering van € 900 miljoen.

Voor meer info

RCA PR I Hilde Meus I [email protected] I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be

MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I [email protected] I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

Over MSC Cruises

MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika. MSC Cruises heeft het aanzien van het cruisetoerisme veranderd en realiseerde in de eerste tien jaar van zijn bestaan een groei van 800%, met ongeveer de jongste vloot van alle spelers. De onderneming met hoofdzetel in het Zwitserse Genève verwierf zich daarmee wereldwijd een benijdenswaardige reputatie.

De vloot van MSC Cruises bestaat momenteel uit 15 ultramoderne, zeer innovatieve schepen met een bijzonder elegant design die de klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring garanderen, met een heerlijke, authentieke keuken, een bekroond ontspanningsaanbod, een comfortabele accommodatie en relaxen in alle toonaarden, dankzij een onberispelijke service en expertise.

Een investeringsplan van 11,6 miljard euro getuigt bovendien van een nooit eerder geziene ambitie en moet de vloot tegen 2026 op 25 megacruiseschepen brengen. Momenteel heeft MSC Cruises zes nieuwe scheepsklassen. Het zijn stuk voor stuk prototypen van mariene architectuur en design.

MSC Cruises voelt een diepe verantwoordelijkheid tegenover de fysieke en menselijke wereld waarbinnen het actief is. De onderneming legt het grootst mogelijke respect aan de dag voor de oceanen van de wereld en blijft onverminderd streven naar vernieuwende manieren om de ecologische impact van zijn cruises te verminderen.

De vakantiecruises van MSC Cruises worden wereldwijd verkocht via een distributienetwerk in 70 landen. De onderneming heeft wereldwijd 23.500 mensen in dienst, op haar schepen en aan de wal. MSC Cruises is een onderdeel van de MSC Group van toonaangevende logistieke en transportondernemingen.

Meer informatie op http://www.mscpressarea.com

Nota voor de redactie

Vijfde Meraviglia-klasse cruiseschip en eerste twee two World klasse schepen

Specificaties

MSC Cruises vijfde Meraviglia-klasseschip: dit nieuw bestelde schip heeft dezelfde afmetingen als de twee MSC Cruises Meraviglia-Plus schepen, met een lichtjes hoger draagvermogen en waterverplaatsing ten gevolge van een zwaardere LNG-aangedreven bifuel-motoren.

Lengte: 331.430m
Lengte tussen de loodlijnen: 310.7m
Breede: 43
Waterlijn: 8.4m
Diepgang: 8.75m about
Bruto tonnage: 183,500 GT about
Doorvaarthoogte: 65.1m
Motoren: LNG-powered, dual fuel engines
Service snelheid: 21.4 knots
Aantal passagierskajuiten: 2,408
Maximum passagiers: 6,335
Crew: 1,704
LSA: 8,039

MSC Cruises eerste twee World class cruiseschepen:

Lengte/wijdte/Hoogte: 333.3m/47m/68m
Bruto tonnage: 205,700 GT about
Motoren: LNG-powered, dual fuel engines
Service snelheid: 21.8 knots
Aantal passagierskajuiten: 2,632
Maximum passagiers: 6,774
Crew: 2,126
LSA: 8,900