MSC CRUISES VIERT DE INGEBRUIKNAME VAN DE MSC MERAVIGLIA, HET SCHIP DAT HET BEGIN VAN DE TWEEDE GROEIFASE VAN HET BEDRIJF INLUIDT

 

Saint-Nazaire, Frankrijk, 31 mei 2017 – Vandaag werd de MSC Meraviglia officieel in ontvangst genomen door MSC Cruises op de scheepswerf van STX France in Saint-Nazaire in Frankrijk. Tijdens de vlaggenceremonie van het schip, die hulde brengt aan een eeuwenoude maritieme traditie, kreeg het nieuwste paradepaardje van het bedrijf zijn officiële vlag en zegen. De ceremonie bijgewoond door de heer Emmanuel Macron, President van de Franse Republiek en andere hoogwaardigheidsbekleders van de Franse regering.

Met een bruto tonnage van 171.598 ton en een capaciteit van 5.714 gasten is de MSC Meraviglia niet alleen het grootste schip dat ooit gebouwd werd door een Europese rederij, MSC Cruises, maar ook het grootste schip dat in gebruik genomen wordt in 2017. Dit schip is bovendien het eerste van 11 megacruiseschepen van de volgende generatie die tegen 2026 in gebruik zullen zijn volgens het tienjareninvesteringsplan van 9 miljard euro - uniek in de sector - van het bedrijf. Acht van deze schepen zullen worden gebouwd door STX France. Hierdoor wordt de gevestigde samenwerking, die reeds alle 13 schepen van de vloot van MSC Cruises bouwde, verder versterkt en kon het bedrijf van 2003 tot 2013 groeien met 800%.

MSC Cruises, de in Zwitserland gebaseerde grootste privé cruiserederij en marktleider in Europa, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, schat dat de totale investering bij STX France van 2003 tot 2020 zal oplopen tot minstens 7 miljard euro. Hierdoor wordt het bedrijf in feite ‘s lands nummer één van buitenlandse particuliere investeerders (wat exportcontracten betreft). Elk nieuw te bouwen schip vereist 1.700 arbeiders per maand (meer dan 3.000 per maand tijdens piekperioden) en negen miljoen manuren. Voor het constructiewerk wordt er een beroep gedaan op een netwerk van meer dan 400 leveranciers en onderaannemers. De invloed van deze investering op de economie zal dus niet alleen in heel het land voelbaar zijn, maar zal ook steeds groter worden.

Na de doopceremonie, die plaatsvindt op 3 juni in Le Havre, zal de MSC Meraviglia uitvaren naar de westelijke Middellandse Zee om daar het eerste seizoen in te zetten.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van MSC Cruises: “De ingebruikname van de MSC Meraviglia betekent een mijlpaal in de geschiedenis en toekomst van ons bedrijf. Dit schip is de eerste verwezenlijking van onze langetermijnvisie voor een verdere significante groei. Deze bereikte een hoogtepunt in de eerste fase toen MSC Cruises twee jaar geleden het belangrijkste cruisemerk in heel Europa werd en wij ook wereldwijd bleven uitbreiden.”

Dhr. Vago vervolgt: “Wij moeten in de eerste plaats ieders werk prijzen, het werk van alle arbeiders van onze partner STX France, van het New Builds Team van MSC Cruises en van alle leveranciers en onderaannemers die bijgedragen hebben tot de realisatie van onze visie. Een gemotiveerd team van meer dan 3.000 arbeiders per maand tijdens piekperioden en meer dan 400 leveranciers hebben gedurende de voorbije drie jaar mee helpen bouwen aan het grootste en technologisch meest geavanceerde cruiseschip dat ooit door een Europese rederij vervaardigd werd.”

Laurent Castaing, CEO van STX France: “Een schip opleveren is altijd een heel emotioneel moment voor de scheepswerf. Dit is het hoogtepunt van drie jaar intensief werken voor onze werknemers en die van onze partners. Zij hebben alles in het werk gesteld om dit eerste schip van de Meraviglia-klasse op de exacte datum en volgens de gewenste kwaliteitsvoorwaarden van onze klant MSC Cruises te kunnen leveren. Onze R&D-ontwikkelingen van het "Ship of the Future"-programma, dat ondersteund wordt door ADEME, zijn van groot nut geweest voor dit prototype. Dit is dus een prachtige prestatie waar wij allemaal trots op mogen zijn en waardoor wij vol vertrouwen kunnen uitkijken naar de volgende drie schepen.”

Tijdens de vlaggenceremonie van vandaag werden de wimpel van de scheepswerf en de Franse vlag naar beneden gehaald op de tonen van het Franse volkslied. Laurent Castaing, CEO van STX France, overhandigde het schip plechtig aan Gianluigi Aponte, eigenaar van MSC Cruises. Dhr. Aponte gaf vervolgens het gezag over de MSC Meraviglia aan kapitein Raffaele Pontecorvo voordat de vlag van het schip en de wimpel van MSC Cruises gehesen werden.

De eer om het lint door te knippen viel te beurt aan de doopmoeder van de ceremonie, Zoe Africa Vago, dochter van de Executive Chairman van MSC Cruises. Na het traditionele stukslaan van de fles champagne schalde de scheepshoorn drie keer om het einde van de ceremonie aan te kondigen.

De MSC Meraviglia, het 13de cruiseschip dat zich bij de vloot van MSC Cruises mag voegen sinds het begin in 2003, is 315 meter lang, 43 meter breed en 65 meter hoog en heeft een bruto tonnage van 171.598 ton. Het schip kan een maximumsnelheid van 22,7 knopen halen, is ontworpen voor elk seizoen en kan aanleggen in de meeste internationale cruisehavens. Het biedt de breedste en boeiendste waaier van scheeps- en boordfaciliteiten die aanwezig zijn op elk modern schip van MSC Cruises.

Na het slot van de vlaggenceremonie vaart de MSC Meraviglia naar de haven van Le Havre voor de doopceremonie op 3 juni. Dan begint een eerste reis langs de Atlantische kust met een bezoek aan Vigo (Spanje) en Lissabon (Portugal). Vervolgens wordt er koers gezet naar de Middellandse Zee, waar het schip Barcelona (Spanje), Marseille (Frankrijk) en eventueel Genua (Italië) aandoet. De eerste echte cruise van 7 nachten vangt aan op 11 juni. Het schip vaart dan uit van Genua naar Napels (Italië), Messina (Italië), Valletta (Malta), Barcelona en Marseille en keert terug naar Genua op 18 juni.

ENDS

Over MSC Cruises:

MSC Cruises is de marktleider in Europa, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika en vaart het gehele jaar door vaart in de Middellandse -en Caribische Zee en seizoensgebonden in Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, Cuba & Franse Antillen, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika evenals in Abu Dhabi, Dubai en Sir Bani Yas.

In 2014 heeft MSC Cruises, in het kader van haar investeringsplan, twee nieuwe schepen van de Meraviglia-generatie en twee nieuwe schepen in de Seaside-klasse besteld (tevens werd er een optie genomen op een derde schip). In februari 2016 bevestigde het bedrijf, zoals verwacht, de opties voor de bouw van twee extra schepen in de nieuwe Meraviglia-Plus klasse met een nog groter vermogen. In April 2016 steeg de investering tot €9 miljard met de aankondiging en de ondertekening van de overeenkomst voor de bouw van nog vier extra schepen, allen voorzien van de next-generation LNG stuwkrachttechnologie. Tussen 2017 en 2026 zullen in totaal 13 nieuwe next-generation MSC Cruises schepen in de vaart genomen worden. MSC Cruises is de eerste firma op wereldniveau die een investeringsplan van deze omvang en van deze duur ontwikkelt, verspreid over meer dan tien jaar, van 2017 tot 2020.

De oorsprong van MSC Cruises ligt in de Middellandse Zee en haalt inspiratie uit haar erfgoed om een unieke beleving te creëren voor vakantiegangers over de hele wereld. De vloot bestaat uit twaalf moderne schepen: MSC PreziosaMSC DivinaMSC Splendida, MSC Fantasia, MSC MagnificaMSC PoesiaMSC OrchestraMSC Musica, MSC SinfoniaMSC ArmoniaMSC Opera en MSC Lirica.

MSC Cruises is ervan overtuigd dat wereldwijd leiderschap een belangrijke verantwoordelijkheid met zich mee brengt ten opzichte van de menselijke en fysieke omgeving waarin ze evolueert. MSC Cruises de eerste cruiserederij ooit die de “7 Golden Pearls” Award van Bureau Veritas ontvangen heeft voor superieur management en milieubescherming. In 2009 is MSC Cruises een intensieve samenwerking met UNICEF gestart om bij te dragen aan diverse projecten ten behoeve van kansarme kinderen wereldwijd. Tot nu toe heeft MSC Cruises meer dan € 6,5 miljoen opgehaald.

Over kapitein Pontecorvo

Kapitein Pontecorvo begon zijn carrière bij MSC Cargo in 1982 aan boord van de MSC Corinna als dekcadet. In 1990 begon hij voor de eerste keer te werken op een passagiersschip als 2de officier. Van 1995 tot 2000 behield hij zijn rang van tweede kapitein. In 2000 werd hij bevorderd tot kapitein van de MSC Monterey en de schepen van MSC Cargo. Hier bleef hij tot 2004 na een totaal van 6 inschepingen. In 2004 koos hij ervoor om permanent het commando te voeren over passagiersschepen. In 2010 kreeg hij het commando over de MSC Splendida. Kapitein Pontecorvo is momenteel bezig aan zijn 12de commandoseizoen op passagiersschepen van MSC en hij heeft al de leiding gehad over alle klassen van de vloot van MSC Cruises.

OVER STX FRANCE

STX France zit al meer dan 150 jaar in het vak en is voor 33,33% eigendom van de Franse regering. Het bedrijf biedt expertise in het beheer van grote projecten, gaande van het ontwerp tot de levering en het onderhoud van zeer complexe schepen. Naast de scheepsbouw focust het bedrijf zich ook op nieuwe markten inzake Offshore, Hernieuwbare Mariene Energie en Olie & Gas om weer waarde en rendement te creëren voor de groeidynamiek, buiten de activiteiten die gekoppeld zijn aan het bouwen van passagiersschepen.

Meer informatie op: www.stxfrance.com

Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie

Voor informatie over persreismogelijkheden en hoge resolutie beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

MSC Cruises BELGIË - Vinciane Jacquiez -  press@msccruises.be - 02 334 94

RCA PR – Hilde Meus - hilde@rca.be - www.rcapresse.be -0473 69 51 07

Share