MSC CRUISES VERLENGT VLOOTUITBREIDINGSPLAN TOT 2030, MET FOCUS OP MILIEUTECHNOLOGIE VAN VOLGENDE GENERATIE

MSC CRUISES VERLENGT VLOOTUITBREIDINGSPLAN TOT 2030, MET FOCUS OP MILIEUTECHNOLOGIE VAN VOLGENDE GENERATIE

MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique ondertekenen contracten voor de bouw van derde en vierde LNG-aangedreven MSC World Class-schepen

Partnership versterkt met twee extra nieuwbouwprojecten rond de ontwikkeling en het gebruik van milieutechnologieën van de volgende generatie

Parijs, 20 januari 2020 – Vandaag hebben MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique hun langetermijnpartnership uitgebreid met een aantal strategische aankondigingen tijdens een ceremonie in het Matignon, de officiële residentie van de Franse premier. De ceremonie werd bijgewoond door Édouard Philippe, premier van Frankrijk, Gianluigi Aponte, oprichter en voorzitter van MSC Group, Pierfrancesco Vago, voorzitter van MSC Cruises, en Laurent Castaing, algemeen directeur van Chantiers de l'Atlantique.

Allereerst kondigden de twee bedrijven de ondertekening aan van hun contracten voor de bouw van MSC Cruises' derde en vierde LNG-aangedreven MSC World Class-schepen, die worden opgeleverd in 2025 en 2027. Het eerste schip van de eerste twee schepen in deze klasse wordt momenteel gebouwd op de scheepswerf van Chantiers de l'Atlantique in Saint-Nazaire en zal in 2022 in gebruik worden genomen. Met een bruto-tonnage van 205.000 wordt dit het grootste schip dat wordt geëxploiteerd door een Europese cruisemaatschappij én het eerste LNG-aangedreven cruiseschip gebouwd in Frankrijk. In vergelijking met standaardscheepsbrandstoffen vermindert LNG de zwavelemissie en het fijnstof met 99%, de NOx-uitstoot met 85% en de CO2-emissie met 20%.

Deze contracten vertegenwoordigen een kapitaalinvestering door MSC Cruises van meer dan 2 miljard euro en zullen naar verwachting bijkomend voor 14 miljoen euro werkuren genereren, wat neerkomt op meer dan 2.400 voltijdse equivalente banen voor de volgende 3,5 jaar als rechtstreeks gevolg van die bestellingen. Dankzij de handtekening van vandaag kan de scheepswerf ook samenwerken met de honderden leveranciers en onderaannemers die bij de projecten betrokken zijn, waardoor een nieuwe cyclus in gang wordt gezet die de Franse economie ten goede komt.

Vandaag hebben MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique ook hun samenwerking voor het volgende decennium uitgebreid met twee extra projecten. Allereerst tekenden de bedrijven een ‘memorandum van overeenstemming’ voor de ontwikkeling van nog een nieuwe prototypeklasse van cruiseschepen op LNG die onder het merk MSC Cruises zal opereren. Voor dit project zullen MSC Cruises, de scheepswerf en andere partners zich richten op de ontwikkeling van opkomende milieutechnologieën in overeenstemming met de visie van IMO (International Maritime Organization) voor 2030 en 2050. De vier schepen in deze nieuwe klasse zouden een kapitaalinvestering vertegenwoordigen van meer dan 4 miljard euro en bijkomend 30 miljoen euro aan werkuren voor de werf, de leveranciers en onderaannemers die bij het project betrokken zijn.

Een tweede ‘memorandum van overeenstemming’ stelt dat MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique samenwerken voor de ontwikkeling van nog een innovatief prototype-scheepsklasseconcept waarmee ze mogelijkheden zullen onderzoeken die windenergie en andere geavanceerde technologieën kunnen bieden voor de passagiersvaart.

De drie overeenkomsten die vandaag werden gesloten, vertegenwoordigen een investering van meer dan 6,5 miljard euro in de Franse economie.

Pierfrancesco Vago, voorzitter van MSC Cruises: “De drie vandaag getekende overeenkomsten verlengen ons investeringsplan tot 2030. Ze zijn het gevolg van een uitzonderlijk partnership met Chantiers de l'Atlantique, dat al leidde tot 15 zeer innovatieve cruiseschepen in de afgelopen twee decennia en de volgende tien jaar nog tot veel meer schepen zal leiden in de haven van Saint-Nazaire. Ze bevestigen ook de toewijding van deze industrie aan milieu en duurzaamheid, in dit geval om de Franse nationale industrie te helpen zichzelf verder te positioneren als wereldleider in de ontwikkeling van technologieën van de volgende generatie."
Laurent Castaing, algemeen directeur Chantiers de l'Atlantique: "We zijn echt trots en blij dat we zo'n uitstekende relatie hebben opgebouwd met MSC Cruises, een samenwerking die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen en gedreven door zin voor innovatie. We zijn allebei vastbesloten om de ‘cruise van morgen’ vorm te geven en scheepsconcepten te ontwikkelen die veel verder gaan dan de huidige milieunormen opleggen. Onze bedrijven werken al twintig jaar samen en met deze nieuwe projecten kunnen we enthousiast naar de toekomst kijken.”

MSC Cruises zet zich sterk in om een ​​zero-impact-toekomst te bereiken door te investeren in de versnelde ontwikkeling van nieuwe energieoplossingen en milieutechnologieën die dat mogelijk maken. Op 1 januari 2020 werd MSC Cruises de eerste grote cruisemaatschappij met CO2-neutrale vlootactiviteiten. Omdat de meest geavanceerde milieutechnologie van vandaag niet volstaat om dat te bereiken – terwijl MSC Cruises blijft inzetten om haar ecologische voetafdruk te minimaliseren en continu te verminderen – compenseert MSC Cruises alle CO2-uitstoot van haar vloot die met dergelijke technologie niet kan worden verminderd met verschillende CO2-compensatieprojecten.

MSC Cruises' MSC World Class scheepsspecificaties:
• Bruto-tonnage: 205.700
• Capaciteit slaapplaatsen: 5.264
• Maximaal aantal passagiers: 6.761
• Bemanningsleden: 2.139
• Aantal kajuiten: 2.632
• Lengte / breedte / hoogte: 333,3 m / 47 m / 68 m

Voor meer informatie, zie ook http://www.mscpressarea.com/nl_BE
RCA PR I Hilde Meus I hilde@rca.be I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be
MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I press@msccruises.be I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

Over MSC Cruises
MSC Cruises, met hoofdkantoor in het Zwitserse Genève, is de cruisedivisie van MSC Group, het toonaangevende Zwitserse conglomeraat voor scheepvaart en logistiek in handen van de familie Aponte.

Een in de branche ongeziene investering van 11,6 miljard euro zal de huidige vloot van MSC Cruises vergroten van 17 tot 25 schepen in 2027. Bovendien investeert het bedrijf nog eens 2 miljard euro in een nog te noemen nieuw luxecruisemerk dat zal bestaan uit vier superjachtschepen, waarvan er één per jaar gelanceerd wordt tussen 2023 en 2026.

De vloot van MSC Cruises is op milieugebied een van de meest geavanceerde in de sector. Het bedrijf zet sterk in op milieubeheer en werkt aan het minimaliseren en continu verminderen van de milieu-impact van zijn vloot, zowel op zee als aan wal, en investeert in de versnelde ontwikkeling van de mariene en milieutechnologie van de volgende generatie. Met een langetermijndoelstelling van ‘zero impact’, werd MSC Cruises in 2020 de eerste grote wereldwijde cruisemaatschappij die 100% van de CO2-uitstoot van haar schepen compenseerde die niet kan worden verminderd door de huidige milieutechnologie.

Voor meer informatie over de milieubeheerpraktijken van het bedrijf: https://www.msccruises.be/nl-be/Over-MSC/MSC-Sustainability.aspx

Over Chantiers de l’Atlantique – www.chantiers-atlantique.com
Met 150 jaar expertise is Chantiers de l'Atlantique een van de marktleiders wereldwijd voor het bouwen van zeer complexe schepen en offshore metalen maritieme constructies. Dankzij de modernste industriële faciliteiten en gerenommeerde expertise staat Chantiers de l'Atlantique in voor het ontwerpen, integreren, testen en leveren van maritieme all-inoplossingen.