MSC CRUISES BLIJFT STERK INVESTEREN IN DUURZAAMHEIDSBELEID

MSC GRANDIOSA, BLAUWDRUK VOOR VERANTWOORD CRUISEN

Brussel, 26 september - Het nieuwe cruiseschip van MSC – uitgerust met hypermoderne installaties voor Selectieve Katalytische Reductie (SCR) en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem – is bij zijn inwijding een van de meest duurzame en energiezuinige schepen op zee. Een schip ook dat als blauwdruk kan dienen voor een verantwoorde manier van cruisen. ​ 

Het nieuwste en meest innovatieve schip van MSC Cruises zal op 31 oktober in gebruik worden genomen. Hiermee implementeert de rederij twee nieuwe belangrijke installaties aan boord, die toegevoegd worden aan de bestaande, uitgebreide reeks van geavanceerde milieutechnische systemen die op alle schepen van de vloot aanwezig zijn: hypermoderne installaties voor Selectieve Katalytische Reductie (SCR) en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem.

MSC Grandiosa, die op 9 november in Hamburg wordt ingewijd, beschikt over een SCR-systeem dat de uitstoot van stikstofoxide met 90% terugdringt via een geavanceerd uitlaatgascirculatiesysteem, waarbij de stikstofoxide door een katalysator wordt geleid – een applicatie voor hoge-dichtheidstoepassingen dat gemaakt is van edelmetaal – en wordt omgezet in de onschuldige componenten stikstof en water.

Het schip is ook voorzien van AWT (Advanced Wastewater Treatment), een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem waarbij het afvalwater van MSC Grandiosa door zeer fijne filters geleid wordt en een uitgebreid zuiveringsproces ondergaat. Zo zuiver, dat de kwaliteit van het water die van kraanwater benadert en voldoet aan de zogeheten ‘Baltic Standard’. Het afvalwater voldoet aan hogere eisen dan die gehanteerd worden in verschillende steden wereldwijd.

Het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises voldoet dus aan de meest strikte standaard ter wereld, die van de IMO, de ‘International Maritime Organization’, die ervoor zorgt dat de impact op het milieu in deze gebieden nihil is. Hierdoor kan MSC Grandiosa officieel toestemming krijgen om te varen in kwetsbare gebieden zoals de Baltische Zee en Alaska.

Wanneer MSC Grandiosa in een haven aangemeerd ligt, kan het schip gebruikmaken van een walaansluiting. Dat houdt in dat het schip aangesloten kan worden op het lokale energienetwerk, waardoor de uitstoot nog verder beperkt wordt. Deze functionaliteit bestond al op andere schepen van de MSC-vloot en wordt sinds 2017 standaard geïmplementeerd op alle nieuwe schepen.

Deze nieuwe functionaliteiten zijn een aanvulling op de andere milieutechnologieën die op dit schip en andere schepen van de vloot worden toegepast en die de impact op het milieu alsmaar verder terugdringen. Hierbij horen ook: een hybride zuiveringsinstallatie voor verbrandingsgassen (EGCS- Exhaust Gas Cleaning Systems) die zwaveloxide uit de uitlaatgassen haalt, een vergaand beleid inzake afvalbeheer, een ver ontwikkeld zuiveringssysteem voor afval- en ballastwater, de nieuwste systemen ter preventie van het lozen van stookolie en verschillende geavanceerde installaties om het energieverbruik te optimaliseren, van het hergebruik van afvalwarmte tot ledverlichting.

Op dit moment zijn, naast MSC Grandiosa, ook tien andere schepen binnen de 17 schepen tellende MSC-vloot uitgerust met hybride EGCS-systemen die 98% van de zwaveldioxide uit de uitlaatgassen van het schip verwijderen. De andere zes schepen van de vloot zullen hier alsnog mee uitgerust worden tegen eind 2021. Tot die tijd zullen deze schepen varen op brandstof met een laag zwavelgehalte en op die manier volledig voldoen aan de meest strikte milieueisen en de nieuwe maritieme voorschriften.

MSC Grandiosa behoort tot de Meraviglia-klasse, de derde klasse van schepen die aan de vloot van MSC is toegevoegd en het eerste schip van de Meraviglia-Plus-klasse. Het schip wordt het vijfde nieuwe schip van MSC Cruises dat in een tijdsbestek van 30 maanden in gebruik wordt genomen en maakt deel uit van een plan om 17 uiterst innovatieve en milieuverantwoorde cruiseschepen te bouwen tussen 2017 en 2027.

MSC Grandiosa staat voor milieubewust cruisen:

  • Energiebesparend ontwerp van de romp en algemene toepassingen: het brandstofverbruik is 28% lager dan dat van schepen uit de Fantasia-klasse (in gebruik genomen tussen 2008 en 2013), wat een vermindering betekent van 255 kg kooldioxide per passagier, per cruise.
  • Hydrodynamica: boegschroeven en roerpropellers van de laatste generatie 
  • Hybride zuiveringsinstallatie voor verbrandingsgassen (EGCS, Exhaust Gas Cleaning Systems) die 98% van de zwaveloxide in een gesloten lussysteem uit de uitlaatgassen haalt. 
  • Selective Catalytic Reduction system (SCR)- installaties voor Selectieve Katalytische Reductie: 90% minder uitstoot van stikstofoxide via een geavanceerd uitlaatgascirculatiesysteem.
  • Walaansluiting, waarbij het schip aangesloten wordt op het lokale energienetwerk, waardoor de uitstoot nog verder beperkt wordt tijdens verblijf in de haven.
  • Geavanceerd zuiveringssysteem van afvalwater: uitgebreid systeem waarbij afvalproducten aan boord tot een minimum worden beperkt, gerecycleerd en hergebruikt.
  • Verwerkingssysteem van ballastwater: een systeem waarbij verspreiding van organismen die in het sediment van het afvalwater zitten, wordt tegengegaan.
  • Advanced wastewater treatment (AWT): een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem dat zorgt voor een uitgebreid zuiveringsproces waardoor de kwaliteit van het water die van kraanwater benadert, voldoet aan hogere eisen dan die gehanteerd worden in menig stad ter wereld.
  • Heating, ventilation and air conditioning system – HVAC: twee gesloten systemen, een voor hoge temperaturen (100-200°C) en een voor lagere temperaturen (tot 100°C) waarmee kou en warmte van de wasserij en de machinekamers optimaal wordt verspreid. Hiermee worden onder meer de zwembaden verwarmd, evenals andere delen van het schip.
  • Trimoptimalisatie: een softwareprogramma waarmee continu de stabilisatie van het schip kan worden bepaald en geoptimaliseerd. De scheepsofficieren maken gebruik van deze technologie om door middel van de ligging van het schip in het water de weerstand, en daarmee het energieverbruik, te beperken en de prestaties van het schip te verbeteren.
  • Energiebesparende ledverlichting: elk MSC-schip gebruikt uitsluitend energiebesparende led- en fluorescentieverlichting.
  • Verf van de scheepsromp: de romp van elk MSC-cruiseschip heeft een dekking van speciale, milieuvriendelijke verf, waardoor de aangroei van zeeschelpen, algen en zeeorganismen wordt geremd en er zo min mogelijk wrijving en weerstand ontstaat.

Andere kenmerken van MSC Grandiosa:

  • Naam van het schip: MSC Grandiosa 
  • Scheepsklasse: Meraviglia-klasse
  • Datum van oplevering: 31 oktober 2019
  • Brutotonnage: 181.000 ton bruto
  • Capaciteit slaapplaatsen excl. opklapbedden: 4.842
  • Totale aantal passagiers: 6.334
  • Bemanningsleden: 1.704
  • Aantal kajuiten: 2.421
  • Lengte / breedte / hoogte: 331,43 m / 43 m / 65 m
  • Maximumsnelheid: 22,3 knopen

Ga voor verdere persinformatie over MSC Cruises naar: www.mscpressarea.com

RCA PR I Hilde Meus I hilde@rca.be I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be

MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I press@msccruises.be I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

OVER MSC CRUISES
MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika. Als innovator in de cruisewereld is de maatschappij een van de jongste in de sector. Gedurende de eerste tien jaar van haar bestaan kende ze een groei van 800% en bouwde ze stap voor stap haar internationale faam uit.

De vloot van MSC Cruises bestaat momenteel uit 16 ultramoderne, zeer innovatieve schepen met een bijzonder elegant design die de klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring garanderen, met een heerlijke, authentieke keuken, een bekroond ontspanningsaanbod, een comfortabele accommodatie en relaxen in alle toonaarden, dankzij een onberispelijke service en expertise. Een investeringsplan van 13,6 miljard euro getuigt bovendien van een nooit eerder geziene ambitie en moet de vloot tegen 2027 op 29 megacruiseschepen brengen. Momenteel heeft MSC Cruises 6 nieuwe scheepsklassen. Het zijn stuk voor stuk prototypen van mariene architectuur en design.

MSC Cruises voelt een diepe verantwoordelijkheid tegenover de fysieke en menselijke wereld waarbinnen het actief is. De onderneming legt het grootst mogelijke respect aan de dag voor de oceanen van de wereld en blijft onverminderd streven naar vernieuwende manieren om de ecologische impact van zijn cruises te verminderen.

De vakantiecruises van MSC Cruises worden wereldwijd verkocht via een distributienetwerk in 81 landen. De onderneming heeft wereldwijd 30.500 mensen in dienst, op haar schepen en aan wal en maakt deel uit van de Groep MSC, een consortium van de grote namen in logistiek en transport.

msc-grandiosa-environmental-nl.pdf

PDF - 291 Kb