De Toekomst van Cruisen: de cruisedivisie van MSC Group en Chantiers De l'Atlantique leveren het meest energie-efficiënte cruisesschipontwerp ooit met MSC Euribia

  • De opleveringsceremonie van MSC Cruises' nieuwste vlaggenschip MSC Euribia vond vandaag plaats in Chantiers de l'Atlantique in Saint-Nazaire, Frankrijk.
  • De ingebruikname van MSC Euribia is een nieuwe belangrijke stap van de cruisedivisie op weg naar decarbonisatie, met de eerste netto nul reis ooit voor een cruiseschip.
  • Het schip beschikt over een reeks technologieën en oplossingen die de impact op de lucht en het mariene milieu minimaliseren, waaronder de nieuwste geavanceerde water- en afvalverwerkingsfaciliteiten.
  • De muntceremonie vond eveneens plaats voor het derde LNG-aangedreven schip van MSC Cruises en het tweede World Class schip, MSC World America. Dit wordt de volgende mijlpaal van de cruisedivisie op weg naar netto nul uitstoot van broeikasgassen tegen 2050.

Saint-Nazaire, 31 mei 2023, De cruisedivisie van MSC Group en Chantiers de l'Atlantique vierden vandaag de oplevering van MSC Euribia voor MSC Cruises, een schip met het meest energie-efficiënte cruiseschip design ooit. De oplevering is opnieuw een belangrijke stap op weg naar het koolstofvrij maken van de vloot van de cruisedivisie en is en toont aan hoe de toekomst van cruisen eruit zal zien.

MSC Euribia is de laatste evolutie van de populaire Meraviglia-klasse en het tweede schip voor MSC Cruises dat wordt aangedreven door LNG, de schoonste en meest efficiënte brandstof die momenteel op commerciële schaal beschikbaar is. Aan boord beschikt ze over een reeks van best-in-class milieutechnologieën, waaronder geavanceerde systemen voor afvalwaterbehandeling en afvalverwerking. Het schip is eveneens ontworpen met het oog op de toekomst, zodat toekomstige innovaties op het gebied van duurzaamheid, zoals koolstofneutrale synthetische en andere alternatieve brandstoffen, gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd zodra deze op schaal beschikbaar zijn.

MSC Euribia is de Toekomst van Cruisen vandaag

MSC Euribia betekent een sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige schepen in haar klasse die voor de cruisedivisie van MSC Group werden gebouwd. Ze levert nog meer efficiëntie en zal naar verwachting het best presterende cruiseschip ter wereld worden, dat beter presteert dan de nieuwste IMO Energy Efficiency Design Index-vereisten. Tijdens de vaart stoot het schip tot 19% minder broeikasgassen per passagier per dag uit dan haar zusterschepen die conventionele scheepsbrandstoffen gebruiken. Dit komt neer op 44% minder broeikasgasemissies (GHG) per passagier per dag dan schepen die slechts 10 jaar geleden werden gebouwd.

Pierfrancesco Vago, Executive Chairman van de cruisedivisie van MSC Group, licht toe: “Met de oplevering van MSC Euribia hebben we opnieuw een grote stap gezet in de richting van onze doelstelling naar netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG). Naast haar vele best-in-class milieu-innovaties, beschikt MSC Euribia over een werkelijk baanbrekend energie-efficiënt ontwerp dat tijdens haar levensduur voor een enorme vermindering van de uitstoot van broeikasgassen (GHG) zal zorgen.

Vaak wordt bij decarbonisatie alleen gekeken naar maatregelen op het vlak van toelevering, en hoewel die een belangrijk onderdeel vormen in de energietransitie, mogen we de essentiële rol die energie-efficiëntie zal spelen bij het terugdringen van de huidige energievraag niet vergeten. De schoonste energie is de energie die we niet gebruiken en MSC Euribia is gebouwd met dit principe als uitgangspunt. Daarom markeert ze met haar ingebruikname zo'n belangrijke mijlpaal op weg naar ons doel om tegen 2050 netto nul CGH maritieme activiteiten te realiseren."
Laurent Castaing, General ​ Manager van de Chantiers de l’Atlantique legt uit: "Ik ben erg trots over de intensiteit van de relatie tussen MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique. Dit 5e en laatste schip van de Meraviglia-klasse markeert de afsluiting van wat al een zeer efficiënte reeks is en de voortzetting van onze gemeenschappelijke milieu-innovatieve projecten”.

Gebouwd voor de Toekomst - state of the art milieutechnologie en design

MSC Euribia is gebouwd voor de toekomst. Hoewel het schip kan worden aangedreven met vloeibaar aardgas (LNG), is het scheepsontwerp geschikt voor de huidige drop-in hernieuwbare brandstoffen en retrofits waarmee de schepen van MSC hernieuwbare brandstoffen kunnen gebruiken die nu nog niet beschikbaar zijn, zoals groene methanol.

MSC Euribia beschikt over de nieuwste geavanceerde water- en afvalverwerkingsfaciliteiten om de zeeën wereldwijd te helpen redden. ​ Het afvalwater wordt behandeld met een zeer hoge kwaliteit die beter is dan vele gemeentelijke afvalwaterbehandelingssystemen aan wal wereldwijd. De technologie voldoet aan de strengste internationale IMO-standaarden - waaronder de zogenaamde Baltische standaard.

Mr Vago voegt toe: "Het is belangrijk voor ons dat onze schepen die vandaag worden gebouwd, klaar zijn voor de nieuwe duurzame brandstoffen die in het verschiet liggen. ​ We willen er ook voor zorgen dat ze gemakkelijk achteraf kunnen worden uitgerust met nieuwe technologie en nieuwe efficiëntieverbeteringen die bijdragen tot netto nul uitstoot van broeikasgassen. Dit is een schip dat echt gebouwd is met de toekomst in gedachten."

MSC Euribia's reis naar netto nul uitstoot van broeikasgassen

MSC Euribia zal voor het eerst in de sector een reis met netto nul uitstoot van broeikasgassen maken. Het nieuw gebouwde schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal van Saint-Nazaire in Frankrijk naar Copenhagen in Denemarken varen en een netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG) bereiken om aan te tonen dat netto nul cruisen vandaag de dag mogelijk is.

De netto nul reis zal gebruik maken van bio-LNG via een massabalanssysteem, de meest kosteneffectieve en milieuefficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. ​ De volledige bevoorradingsketen zal volledig in overeenstemming zijn met de EU-richtlijn inzake hernieuwbare energie (RED II) en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification (ISCC).

De cruisedivisie van MSC Group streeft naar een broeikasgasemissie van netto nul in 2050. De emissie-intensiteit van haar scheepsactiviteiten is sinds 2008 met 33,5% gedaald en we zullen een reductie van 40% bereiken, vroeger dan de doelstelling van de IMO voor 2030.

MSC werkt samen met brandstofleveranciers en andere partijen aan de inzet van drop-in duurzame brandstoffen zoals geavanceerde biobrandstoffen en biogas. In de toekomst zal groene methanol waarschijnlijk bijdragen aan onze decarbonisatie, net als synthetische e-brandstoffen zoals groene waterstof en eLNG. De nadruk ligt op de ontwikkeling van schaalbare oplossingen die universeel kunnen worden gebruikt.

De Muntceremonie voor MSC World America

De muntceremonie voor het derde LNG-aangedreven schip in de vloot van MSC Cruises en het eerste in de VS, MSC World America, vond vandaag ook plaats als een verdere stap naar een wereld waar technologie en innovatie elkaar ontmoeten voor een duurzamere cruise-ervaring. Het nieuwe schip, dat in 2025 klaar moet zijn, zal veel van de milieu-innovaties van MSC Euribia bieden, maar met extra innovaties zoals de baanbrekende technologie om de methaanslip van LNG tijdens de vaart vrijwel te elimineren. De twee peetmoeders voor deze traditionele ceremonie waren Silvia Turbia van MSC Cruise Divisions en Séverine Blandin van Chantiers de l'Atlantique.

Henri Doyer, Chantier de l’Atlantique MSC Program Director, legt uit: "Dit 19e schip - het tweede van de World Class serie - is het resultaat van een lange samenwerking tussen MSC Cruises en Chantiers de l'Atlantique. Ik ben verheugd te kunnen aankondigen dat MSC World Europa, MSC Euribia en MSC World America de 3 meest energie-efficiënte, meest milieuvriendelijke schepen van de cruise-industrie zijn."

MSC Euribia kenmerken en de milieutechnologieën van de cruisedivisie:

MSC Euribia kenmerken en milieutechnologieën:

  • Bruto Tonnage: 184 011
  • Lengte: 331 m
  • Breedte: 43 m
  • Hoogte: 73,6 m
  • Passagierscapaciteit: 6 334

Motoren en brandstoffen:

  • Vier Wärtsilä Dual Fuel motoren: 2 x 16V46DF en ​ 2 x 12V46DF
  • Motoren die kunnen draaien op vloeibaar aardgas (LNG) en op gasolie voor de scheepvaart met een laag zwavelgehalte (MGO).

Eerste netto nul emissie cruise ter wereld:

MSC Euribia zal op haar eerste reis van Saint-Nazaire naar Copenhagen een netto nul GHH-trip (broeikasgassen) maken met bio-LNG via een massabalanssysteem, de meest rendabele en milieuefficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. ​ MSC Euribia kan worden aangedreven met vloeibaar aardgas (LNG), dat zwaveloxiden en deeltjes vrijwel elimineert en stikstofoxiden met 85% vermindert. Het vermindert ook de uitstoot van broeikasgassen met 20% (op basis van CO2-equivalent).

LNG is een overgangsbrandstof: de motortechnologie aan boord en de brandstofsystemen kunnen nu al bio- en synthetisch LNG gebruiken. In de toekomst kan het scheepsontwerp worden aangepast zodat onze LNG-schepen op groene methanol kunnen varen. MSC Cruises zet zich in om drop-in hernieuwbare brandstoffen in te zetten en de energietransitie naar net-nul te versnellen. ​ ​ ​

Energie Efficiëntie

MSC Euribia is het meest energie-efficiënte cruiseschip ooit. MSC Euribia zal een IMO Energy Efficiency Design Index (EEDI) halen die 55% beter is dan de huidige vereisten en ze zal naar verwachting het best presterende cruiseschip ter wereld zijn op het moment van haar tewaterlating. MSC Euribia zal tot 19% minder broeikasgassen per passagier per dag uitstoten dan haar zusterschepen die conventionele scheepsbrandstoffen gebruiken. MSC Euribia zal tot 44% minder broeikasgassen per passagier per dag uitstoten dan schepen die slechts 10 jaar geleden werden gebouwd.

Geavanceerde faciliteiten voor water- en afvalverwerking

Het afvalwater wordt behandeld met een zeer hoge kwaliteit die beter is dan die van veel gemeentelijke afvalwaterbehandelingssystemen aan wal wereldwijd. Onze technologie voldoet aan de strengste internationale IMO-normen - waaronder de zogenaamde Baltische norm. Geavanceerde afvalbeheersystemen om het aan boord geproduceerde afval te verminderen, te hergebruiken en te recyclen.

MSC Cruises wil tegen 2050 een merk zijn dat netto nul broeikasgassen uitstoot.

De emissie-intensiteit van onze scheepsactiviteiten is sinds 2008 met 33,5% gedaald en we zullen een vermindering van 40% bereiken vóór de doelstelling van de IMO voor 2030. ​ Het bereiken van netto nul-emissies vereist meer dan het vinden van verdere operationele efficiëntie: we omarmen nieuwe technologieën en schakelen over op koolstofvrije en hernieuwbare brandstoffen. Wij werken samen met brandstofleveranciers en anderen aan de invoering van drop-in duurzame brandstoffen zoals geavanceerde biobrandstoffen en biogas. In de toekomst zullen groene waterstof en groene methanol waarschijnlijk bijdragen tot onze decarbonisatie, net als synthetische e-brandstoffen. Wij richten ons op de ontwikkeling van schaalbare oplossingen die universeel kunnen worden gebruikt


Over de cruisedivisie van MSC Group

De cruisedivisie van MSC Group, het toonaangevende Zwitserse scheepvaart- en logistiekconglomeraat met een maritieme geschiedenis die meer dan 300 jaar teruggaat, houdt hoofdkantoor in de Zwitserse stad Genève en omvat twee afzonderlijke merken - een eigentijds en luxemerk.

Het eigentijdse merk MSC Cruises is het op twee na grootste cruisemerk ter wereld en toonaangevend in Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika met een groter marktaandeel en meer ingezette capaciteit dan welke andere speler dan ook. Het is ook het snelst groeiende wereldwijde cruisemerk met een sterke aanwezigheid in het Caribisch gebied, Noord-Amerika en het Verre Oosten.

Het zet 21 moderne schepen in en heeft daarnaast wereldwijd aanzienlijk geïnvesteerd in toekomstige nieuwe vaartuigen. De vloot zal naar verwachting groeien tot 23 cruiseschepen in 2025.

MSC Cruises biedt haar gasten een verrijkende, meeslepende en veilige cruise-ervaring die is geïnspireerd op het Europese erfgoed van het bedrijf. Aan boord kan men genieten van internationale gerechten, entertainment van wereldklasse, bekroonde familieprogramma’s en de allernieuwste gebruiksvriendelijke technologie. Hier kunt u meer lezen over de routes van het eigentijdse merk en de ervaring aan boord van haar schepen.

Daarnaast zal het luxemerk Explora Journeys in 2023 haar activiteiten beginnen, met een vloot die beschikt over de nieuwste en meest geavanceerde milieu- en maritieme technologieën. Het eerste schip heeft een brutotonnage van 63.900 GT en biedt 461 van de grootste cruiseschipsuites die er te vinden zijn, allemaal met terras aan de oceaan. Deze luxueuze schepen zullen een breed scala aan nieuwe gastenervaringen en andere activiteiten introduceren in het luxesegment. Tevens bieden ze een royale hoeveelheid openbare ruimte en een uiterst innovatief ontwerp. Hier vindt u meer informatie over Explora Journeys.

MSC zet zich al geruime tijd in voor het milieu en heeft als langetermijndoelstelling om in 2050 een netto nuluitstoot voor haar activiteiten te hebben bereikt. Het bedrijf is ook een belangrijke investeerder in geavanceerde milieuvriendelijke maritieme technologieën, met als doel om de versnelde ontwikkeling en beschikbaarheid ervan in de hele sector te ondersteunen. Hier kunt u meer lezen over het milieu-engagement van het bedrijf. ​

Tot slot kunt u hier meer lezen over de MSC Foundation, de eigen organisatie van de MSC Group die zich inzet voor natuurbehoud, humanitaire hulp en cultuur.

Over Chantiers de l’Atlantique

Dankzij de expertise van zijn teams en zijn netwerk van onderaannemers, in combinatie met industriële toptechnologie, is Chantiers de l'Atlantique een belangrijke leider in het ontwerpen, integreren, testen en nauwkeurig opleveren van cruiseschepen, marineschepen, elektrische onderstations voor offshore windmolenparken en vlootdiensten. Het bedrijf is een pionier in de uitdagingen van morgen. Dankzij haar onderzoek en ontwikkeling biedt Chantiers de l'Atlantique schepen met de hoogste milieuprestaties en apparatuur voor offshore windmolenparken, waardoor het een belangrijke speler is in de wereldwijde energietransitie.

Meer informatie vindt u hier.


Voor meer informatie:

​RCA Group I Yasmine Dewaele I [email protected] I +32 475 96 17 84
MSC Cruises Benelux I Wim Willems I [email protected] I +32 472 02 06 83